• 06633202902
  • info@investlorestan.ir
Responsive image
admin

توسعه صنعت گردشگری التیامی بر زخم‌های اقتصاد استان لرستان است

توسعه صنعت گردشگری می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی و درآمدزایی جوامع داشته باشد. هرجا که گردشگری رونق گرفته با شتابی کم نظیر اقتصاد جوامع محلی و روستایی نیز دچار تغییر و تحول شده و روستاهای کوچک نیز همپای مناطق شهری می‌توانند توسعه و پیشرفت ناشی از رونق اقتصاد را با تکیه بر صنعت گردشگری خود تجربه کنند.

وجود 1500 اثر ثبت شده تاریخی و طبیعی در لرستان گواهی بر ظرفیت‌های کم نظیر این دیار در بخش گردشگری است. لرستان را به سرزمین آبشارها و پایگاه پل‌های تاریخی ایران و سرزمین مفرغ و بلوط می‌شناسند و گواه آن قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری، پل کشکان، پل کلهر و دیگر بناهایی است که در خرم‌آباد و سایر شهرستان‌های لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن شکوه این دیار را در مقابل چشمان گردشگران دوچندان کرده‌اند.

ه جرات می‌توان گفت اقداماتی که در حوزه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در لرستان انجام شده متناسب با ظرفیت‌های این استان نیست و نیاز به همت و تلاش مضاعف دارد. لرستان حتی در زمینه اسکان توریست‌های عبوری در هتل‌ها هم دچار مشکل است و معدود هتل‌های فاخری برای استقرار گردشگران در این استان وجود دارد و همین سبب شده که با وجود ظرفیت‌های فراوان تنها محل عبور توریست‌ها باشد در حالی که توریست وقتی ساکن شود می‌تواند هزینه کرده و به توسعه استان کمک کند.

لرستان می‌تواند قطب گردشگری کشور شود

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر خود به لرستان با اشاره به ظرفیت‌های خوب گردشگری لرستان، اظهار داشت: خداوند همه ظرفیت‌های لازم را به لرستان داده فقط باید خوب از آن‌ها بهره‌برداری کنیم و برای آن باید یکسری کارها انجام شود، نیاز به سرمایه گذاری است که به مرور زمان اگر انجام شود لرستان می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی که باید با نگاه اشتغال در لرستان فعال شود گردشگری است، عنوان کرد: لرستان زمینه‌های بسیاری دارد ما باید فقط درست از آن‌ها بهره‌برداری کنیم؛ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه لرستان از آنچه طبیعت زیبا و دلنشین و شرایط آب، هوا، خاک حاصلخیز و فضای کوه و دشتی که برای گردشگری مناسب است را داراست، خاطرنشان کرد: مسئله اقتصاد گردشگری باید دراینجا اولویت قرارگیرد، اقتصاد گردشگری اولویت ما است و در مصوبات سفر نیز هست.

استان لرستان کلیه فاکتورهای لازم برای جذب توریست را دارد

فرهاد زیویار استاندار لرستان با تاکید بر اینکه لرستان از جهت تاریخی، فرهنگی، اقلیم و نعمت آب و هوا منحصر به فرد است، اظهار داشت: استان لرستان کلیه فاکتورهای لازم برای جذب توریست را دارد و جزء معدود استان‌هایی است که از جهت ظرفیت‌های بالقوه در راس قرار دارد اما در این زمینه هیچ سرمایه‌گذاری نشده است.وی با بیان اینکه برای جلب توریست در قدم‌های ابتدایی به سر می‌بریم و کاری نکرده‌ایم، افزود: همه این‌ها برمی‌گردد به آب، آب می‌تواند مزایای زیادی برای لرستان به ارمغان بیاورد، اگر آب خوب مورد بهره‌برداری قرار نگیرد ممکن است مهاجرت به وجود بیاورد و وقتی مهاجرت باشد کسی نمی‌تواند ظرفیت های بالقوه را به فعلیت درآورد و حتی برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در صنعت توریسم سرمایه گذاری جذب کنیم.

زیویار با تاکید بر اینکه لرستان در بن بست ارتباطی قرار دارد، عنوان کرد: متاسفانه به موازات حرکت بقیه استان‌ها در کشور در مباحث آزادراهی و فرودگاهی و راه آهن تقریبا جزء 10 استان آخر جدول هستیم و حتی شهرستان‌های کوچکتر از ما از وضعیت بهتری برخوردارند و پروازهای مناسب‌تری دارند.

وی تصریح کرد: نا منظم‌ترین پروازهای کشور مربوط به استان لرستان است و برنامه‌ریزی مناسبی در مورد رفت و آمد از مرکز استان به بقیه استان‌ها نمی‌توانیم داشته باشیم.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری زیرساخت لازم دارد و ما در این زمینه مشکل داریم و باید برنامه ریزی هایی در جهت بهبود و توسعه این صنعت را در استان صورت دهیم.

وجود 35 منطقه گردشگری در لرستان

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان در این رابطه اظهار داشت : همچنین 35 منطقه نمونه گردشگری در استان وجود دارد که در انتظار واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی است. همه این مناطق 35 گانه مصوبه هیئت وزیران را دارند که واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی باید بر اساس قوانین انجام شود.

قاسمی، تصریح کرد: به خاطر آماده نبودن زیر ساخت‌ها، سرمایه‌گذاران کلان تمایل به سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری لرستان را ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به وجود 56 طرح نیمه تمام گردشگری در لرستان، عنوان کرد: در صورت اتمام این طرح ها، بخشی از زیرساخت های گردشگری در استان فراهم می‌شود.

طرح‌های نیمه تمام گردشگری نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار

وی با بیان اینکه این طرح‌های نیمه تمام گردشگری لرستان بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارند، گفت: این طرح‌ها حدود 380 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند که این اعتبار در کارگروه‌های مربوطه مطرح و درخواست شده است.

قاسمی با اشاره به تورم و گرانی مصالح، عنوان کرد: برآورد اولیه برای تکمیل این طرح ها با توجه به شرایط اقتصادی موجود چندین برابر شده است. هم اکنون 102 هتل، مرکز اقامتی و بوم‌گردی با ظرفیت یک هزار و 850 تخت خواب در این استان فعال است، 58 مجتمع بین راهی و سفره خانه سنتی با ظرفیت 36 اتاق و 147 تخت و 6 مرکز بوم گردی با ظرفیت 42 اتاق و 307 کف‌خواب در استان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان به تسنیم، گفت: رئیس جمهور در این سفر 2 دستور صریح در حوزه صنعت گردشگری لرستان داشتند که یکی از این دستورات ساماندهی و آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک و دیگری دستور به توسعه صنعت گردشگری و اعتبارات فرهنگی بود.

ارسال چند پروژه برای توسعه صنعت گردشگری لرستان به وزارتخانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: در این راستا تعدادی پروژه تعریف و به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده است و به هرکدام از این پروژه‌ها اعتبار لازم تخصیص پیدا کند، عملیات اجرایی طرح مربوطه را بلافاصله آغاز می‌کنیم.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجموع اعتباراتی برای ایجاد مجتمع‌های گردشگری، تاسیسات اقامتی- پذیرایی، اقامتگاه‌های بوم گردی، ایجاد راه‌های دسترسی، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و برج‌های نوری مورد نیاز مناطق گردشگری را دارد که بخشی از آنها در قالب تسهیلات به متقاضیان بخش خصوصی برای توسعه صنعت گردشگری پرداخت می‌شود.

آمار بازدید سایت : 949786
آخرین بروزرسانی سایت : 1399/02/20 11:46
year
ورود به سایت نقشه سایت
کلیه حقوق برای اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان لرستان محفوظ می باشد.